Heipä hei!
Yksinpeli käynnissä |
Vihdoinkin noin puolentoista vuoden odottelun jälkeen sain
käsiini lempivideopelisarjastani tehdyn lautapelin, eli tietysti Dark Souls the
Board Game. Peli on siis Kickstarterin kautta eloon herätetty massarahoitusprojekti
jo ehkä tutuksi tulleelta Steam Forged Gamesilta (Guild Ball). Viime viikolla
käsiin saamani paketti sisältää Core Gamen, eli peruspelin ilman lisäosia tai
muita lisähärpäkkeitä joita odotetaan saapuvaksi myöhemmin tänä vuonna.
Peruspelissä pääsee pelaamaan Dark Souls 1 ja Dark Souls 3 -peleissä tutuiksi
tulleissa paikoissa; Undead Burg, Sen’s Fortress, Anor Londo, High Wall of
Lothric ja Undead Settlement. Näiden lisäksi voit vapaasti tehdä omia kenttiä
mukana tulevilla palasilla.
Peli on siis 1-4 pelaajan yhteistyö/yksinpeli (Peliaika
90-120min) jossa tarkoituksena on selvitä Mini tai Main Bossiin asti ja tappaa
se jonka jälkeen pääset jatkamaan seuraavaan alueeseen. Pelissä käytetään
erittäin taidokkaasti tehtyjä 35 millisiä pienoismalleja pelinappuloina joita
peruspelissä tulee mukana noin 26 kappaletta, sisältäen näyttävät ja isot
pääpahikset. Erilaiset efektit ja jotkin itemit merkitään mukana tulleilla
pahvinappuloilla. Mukana tulee myös neljää eri väristä noppaa, jotka eivät ole
normaaleja D6 -noppia vaan musta, sininen ja oranssi hyökkäys/puolustus -noppa
sekä vihreä väistönoppa (dodge). Koska peli pohjautuu roolipeliin jonka yksi
viehätys on sadoissa, ellei tuhansissa, erilaisissa tavaroissa/aseissa/taioissa
niin mukana tulee tietysti iso pino kortteja, joista suurin osa on
aarrekortteja joita saa tietyissä tilanteissa nostaa pakasta
sattumanvaraisesti. Mukana tulee myös viholliselle datakortit ja mini/main
bosseille käyttäytymiskortit joihin palaan myöhemmin.
Pelistä löytyviä itemeitä |
Hyökkäys/puolustus ja väistönoppia |
Peli alkaa noudattamalla kampanjassa annettuja ohjeita, tai
jos pelaat yksittäisen luolaston itseksesi tai kavereiden kanssa niin toimitaan
seuraavanlaisesti. Pelaajat valitsevat oman pelaajahahmonsa (Knight, Warrior,
Assassin, Herald). Päätätte minkä mini tai main bossin luokse haluatte päästä
taistelemaan, etsitte kyseisen pahiksen datakortin pakasta, katsotte kortista
miten monta ja minkä tasoisia huoneita tai “encountereita” tulee ennen bossiin
pääsyä. Sitten voittekin laittaa tarvittavan määrän pelilaattoja pöydälle ja
peli voi alkaa! Kaikki pelit alkavat Bonfireltä eli eräänlaisesta turvapaikasta
jossa ei tarvitse pelätä vihollisia vaan päinvastoin bonfirellä on kaksi
ystävääsi: Andre of Astora seppämies sekä Firekeeper jonka elämäntarkoitus on
palvella pelaajaa ja suojella tulta. Bonfirellä voit myös kehittää (leveloida)
hahmosi statseja, ostaa aarteita, tai parantaa varusteitasi – toisaalta joka
kerta kun käyt bonfirella myös viholliset heräävät tuoreina valmiina uuteen
taisteluun.
Level 1 encounter |
Kun ensimmäisen kerran astut Bonfireltä encounter -laatalle,
niin otamme kortin Encounter korttipakasta. Pakkoja on kolmenlaisia, level 1
encounter, level 2 encounter ja level 3 encounter. Nämä ovat siis niitä
kortteja jotka lukevat Mini/Main Boss kortissa. Level 1 on helpoin ja Level 3
on vaikein. Tällainen kortti nostetaan joka kerta kun astumme uuteen huoneeseen
pelissä ja siinä kortissa näkyy mitä vihollisia laitamme hyökkäämään pelaajaa
vastaan sekä mihin kohtaan viholliset asetetaan. Kun viholliset on asetettu
pelaaja tai pelaajat päättävät mihin paikkaan kukin pelaaja haluaa sijoittua
kolmesta eri vaihtoehdosta ja kuka pelaajista johti porukan huoneeseen. Tämän
jälkeen vihollinen aktivoituu sen mukaan miten Data -kortissa lukee. Vihollinen
hyökkää siis joka kerta ensimmäisenä, ja pääasiallinen kohde heille on se joka
johti porukan huoneeseen, eli tällä epäonnisella yksilöllä on Aggro -token. Kun
viholliset ovat tehneet kaiken mitä heidän datakorteissaan lukee on seuraavaksi
yhden pelaajien vuoro, pelaaja aktivoituu ja voi liikkua, juoda parannusjuoman,
hyökätä viholliseen tai ehkä kenties paeta vihollista? Jonka jälkeen on taas
vihollisen vuoro, eli:
1.
Ritari aktivoituu
2.
Kaikki viholliset aktivoituvat
3.
Salamurhaaja aktivoituu
4.
Kaikki viholliset aktivoituvat
5.
Jne.
Jokainen encounter siis jatkuu tällä kaavalla kunnes
viholliset ovat tapettu huoneesta tai yksikin sankareista kuolee. Jokaisesta
encounterista saat sen läpäistyäsi sieluja joilla voit ostaa uusia itemeitä tai
leveloida. Jos taas kuolet encounterissa niin menetät kaikki sielut jotka
sinulla siihen mennessä oli, ja ne jätetään siihen paikkaan mihin kuolit.
Sielut voi käydä hakemassa samasta paikasta kunhan pysyt elävänä siihen asti,
muuten sielut menettää kokonaan. Lisäksi kuollessa menetät yhden Sparkin eli
kipinän, joka merkitsee sitä kuinka monta kertaa voit kuolla ennen kuin peli on
hävitty kokonaan, kipinöiden määrä on 1-5 pelaajamäärästä riippuen.
Tällä tavoin siis käydään kenttää läpi huone huoneelta
kunnes päästään sumuverhon taakse jossa odottaa joko mini boss tai main boss
(Vaihtoehtoina Winged Knight, Boreal Outrider Knight, Titanite Demon, Gargoyle,
Ornstein ja Smough tai Dancer of the Boreal Valley). Yleensä ennen
pomotaisteluita pelaajat ovat käyneet varmasti kaikki huoneet ja
valmistautuneet taisteluun ostamalla itemeitä ja hiomalla taktiikoitaan, jotta
varmasti selviävät bossista. Ei ole nimittäin kivaa kuolla bossissa ja joutua
takaisin bonfirelle ja käymään läpi kaikki huoneet uudestaan ennen pomon
uudelleenkohtaamista.
4 sankaria vastaan Gargoyle |
Pomotaistelu alkaa samalla kaavalla kuin normaali encounter,
laatassa näkyy kohta mihin bossi laitetaan ja pelaajat taas päättävät mihin
paikkoihin he sijoittuvat ja tarkistaen kenellä on aggro -token tällä kertaa.
Sitten vihollinen hyökkää. Pomotaistelut kuitenkin kulkevat eri tavalla kuin
normaalit encounterit. Etsimme siis pomon datakortin käsiimme, katsomme
kortista kuinka monta käyttäytymiskorttia (Behaviour Card) taistelussa
käytetään. Käyttäytymiskorteissa näkyy pomon hyökkäys ja liike kullakin
vuorolla. Pomoilla siis on monta erilaista kaavaa miten he liikkuvat ja lyövät.
Käyttäytymiskortteja otetaan esimerkiksi 4, joita ei saa katsoa etukäteen.
Sitten nostat ensimmäisen kortin neljästä ja katsot mitä pomo tekee,
puolustaudut ja jatkat seuraavan pelaajan vuoroon. Tätä pakkaa ei sekoiteta
vaan kun kortit on käyty loppuun niin pakka käännetään ja sinun pitää muistaa
missä järjestyksessä hyökkäykset menivät jotta voit ennakoida ja liikuttaa
hahmoasi järkevään paikkaan. Pomotaistelut muistuttavat mielestäni paljon
videopelissä olevia taisteluita.
Ornstein ja Smough ja heidän Behaviour -kortit. |
Kun lopulta voitat pomon niin olet voittanut pelin ja voit
joko jättää pelaamisen siihen tai jatkaa seuraavaan kohteeseen samoilla
hahmoilla kehityksineen.
En tämän enempää paneudu sääntöihin koska ne on huomattavasti
helpompi oppia itse pelatessa, mutta tämän olikin tarkoitus olla eräänlainen
esittely pelistä joka toivottavasti herättää kiinnostusta faneissa tai kokonaan
Dark Souls maailmasta tietämättömille. Mielestäni tämä on todella hauska peli pelaajille
jotka pitävät pienestä haasteesta. En sen kummemmin myöskään arvostele tätä
peliä ennen kuin olen päässyt pelaamaan kunnolla, tätä kirjoittaessani olen
pelannut kaksi peliä kavereiden kanssa ja yhden pelin yksin, sanoisin että peli on parhaimmillaan kolminpelinä. Nyt mä meen heittää noppaa ja valmistaudun kuolemaan!
Kolmen perusvihollisen datakortit |
Knight on käyttänyt 3 staminaa ja ottanut 2 haavaa, kun nappulat kohtaavat, pelaaja kuolee. |
Haarniska antaa sinisen puolustusnopan ja kilpi mustan puolustusnopan. Noppien silmäluvun tulee olla sama tai enemmän kuin vihollisen datakortissa näkyvä hyökkäysten määrä. |
YOU DEFEATED
VastaaPoistaJa sit eikun maalaamaan hahmot pirteillä väreillä
VastaaPoistaJoo kyllä kiinnostaa josain vaiheessa kokeilla miten soulssi toimii lautapelimuodossa.
VastaaPoista