tiistai 22. maaliskuuta 2016

Battlereport: Wood Elves strikes Empire back

Terve,

Seuraavaksi siis päästäänkin itse raportin pariin. Armeijoiden yksikkölistauksia en viitsi tähän uudestaan lisäillä, ne kun löytyy edellisestä kirjoituksesta.

Deployment

Juho: Asetin joukot aika perinteiseen turvalliseen tyyliin tämän tyyliselle armeijalle. Kaikki jalkaväki keskelle kenttää, keihäsmiehet ja hilparimiehet suojelemaan greatswordien kylkiä. Tuosta oli myös varaa lähteä siihen suuntaan missä tarvitaan massaa eniten. Ratsuväki normaaliin tapaan jompaan kumpaan flankkiin, tässä tapauksessa tarkoitus oli harventaa Jussin jousimiehiä. Tykistö ja muut ruutivehkeet asetin toiseen reunaan, tykillä oli hyvä line of sight kentälle, handgunnereiden ja pistolierien oli tarkoitus suojella tykistöä. Helblasterin laitoin sen sijaan mahdollisimman keskelle etulinjaan, josta se voi kantaman sallimissa rajoissa tykittää sinne missä lyijyä kaivataan eniten, tarkoitus oli lähinnä pehmentää vihollisen jalkaväkeä ennen kuin hyökkään sinne omalla jalkaväellä. Battle standard bearer kapteenini sai luvan mennä Greatswordeihin antamaan stubborn LD 8:lle vielä mahdollisuuden re-rolliin, jos lähitaistelu menisi huonosti. Tähän yksikköön meni myös Witch Hunter magic resistance (5) vuoksi, eli taikuutta vastaan GS saisi 5+ ward saven 4+ armour saven lisäksi. Warrior Priestit sitten molempiin muihin jalkaväkiblokkeihin buffailemaan. Kenraalini level 4 life wizard meni isoon halberd-yksikköön, siellä sen oli kaikkein turvallisinta.

Jussi: Keskellä pöytää oleva torni, sekä haltioiden erikoissäännön suoma metsä, määritti käytännössä painopisteen keskelle. Ajatuksena oli ottaa scouteilla maaginen monumentti haltuun, ja sen turvin tuoda spell singer lähemmäs hyödyntämään mahdollisia lisänoppia taikomiseen. Juhon handgunner yksikkö käänsi kuitenkin suunnitelmat, joten hylkäsin oikean sivustan ja keskitin jousiampujani sitä suojaamaan. Puumiehet laitoin keskelle, koska torni antaisi mahdollista suojaa tykkitulelta, sekä samalla auttaisi mahdollisesti turvaamaan kylkiä tasitelutilanteessa. Dryadit valmistautuivat ottamaan haltuun avoimimman osan pelikenttää. Treeman ancient linnoittautui tutusti metsän keskelle, jotta saisi rauhassa kerätä voimia taikomiseen. Kotkat levitin molemmille reunustoille vastaamaan sotakoneiden tuomaa uhkaa vastaan. Sisters of thorn yksikön jätin viimeiseksi, jotta pystyin takaamaan nopeimman tien sotakoneiden kimppuun. Scouteille ei loppujen lopuksi jäänyt juurikaan tilaa, joten päädyin tapojeni vastaisesti sijoittamaan ne jopa osittain omien linjojeni taakse. Vanguard liikkeen avustuksella liikutin Sisters of thorn yksikön vielä parempiin asemiin, senkin uhalla että vastustaja saisi ensimmäisen vuoron.

1. vuoro: Wood elves

Jussi: Onnistuin saamaan ensimmäisen vuoron, ja päätin heti ottaa pöydän haltuun liikuttamalla joukkoni parempiin asemiin. Sisters of thorn yksikkö lähti tosissaan haastamaan tykkiä, oman turvallisuutensa uhalla. Oikealla laidalla kotka lensi metsän taakse härnäämään ritareita, ja vasemman laidan kotka siirtyi suojaamaan puumiehiä suoralta tykkitulelta. Sisters of thorn onnistui ampumalla saamaan vain yhden haavan tykin miehistöön. Vasemman laidan myrkkynuolilla varustetut scoutit huomasivat porojen estävän ampumalinjat tykkiin, joten kohteita oli pakko etsiä viereisestä kivääriyksiköstä. Muut ampumayksiköt onnistuivat kaatamaan muutaman taistelijan great sword yksiköstä. Tilanteeseen sopivia taikoja ei tuntunut löytyvän massiivisesta 9 taian valikoimasta, joten taikojen järjestelmällinen epäonnistuminen ei pahemmin haitannut. Oman alotusvuoron tehottomuus jätti kauhunsekaisen tunteen seuraavan vuoron tapahtumia odotellessa.

1. vuoro: Empire

Juho: Jussi sai ensimmäisen vuoron, ja tämä aiheutti suurta jännitystä, koska Sisters of Thornit olivat tehneet vanguardin ennen pelin alkamista, joten he pääsivät heti ensimmäisellä vuorolla melkein tykistöni iholle. Muuten ensimmäinen vuoro ei ollut kovinkaan jännittävä, taikuus oli säälittävää ja muutenkaan tuhot eivät hetkauttaneet. Lähdin omalla vuorolla rohkeasti eteenpäin melkein kaikilla yksiköillä, ideana oli siirtää rintama mahdollisimman kauas omista ampujista. Nihdeillä hyökkäsin kotkaan, en jotenkaan osannut odottaa Flee -reaktiota, joka vei ritarini huonoihin asemiin paljastaen kylkensä viholliselle. Tykin kuula ei onnistunut haavoittamaan kotkaa, joka oli suhteellisen ratkaiseva seikka jo näin alkutekijöissä.

2. vuoro: Wood Elves

Jussi: Olin hieman yllättynyt että sekä Sisters of thorn yksikkö, sekä vasemman laidan kotka selvisivät hengissä ensimmäisestä vuorosta. Tämä piti tietysti käyttää hyväksi, joten rynnäköin molempien sotakoneiden kimppuun. Ritarit oli sopivasti houkuteltu keskelle kenttää, ja puumiehet lähtivät yhteistuumin rynnäkköön. Valitettavasti nuorempi puumies jäi lähtökuoppiinsa ja vanhus joutui kohtaamaan ritarit yksin. Tästä epäonnisesta tapauksesta johtuen päätin siirtää koko oikean laidan jousiarsenaalin ampumaan great swordeja, etten menettäisi kallista kenraaliani ennen aikojaan. Tilanne oli muuttunut niin jännittäväksi että unohdin vasemmalla laidalla päivystäneet scoutit, jotka eivät siis tehneet mitään. Taioilla koitin buffata Ancienttia siinä onnistumatta, mutta ritarit eivät onneksi saaneet vahinkoa aikaan ilman peitsiään.

2. vuoro: Empire

Juho: Toisella vuorolla Jussi oli suorittanut mallikelpoisesti kotkien ja siskosten kanssa menemällä suoraan läpi oikeasta laidastani, edellisen vuoron epäonnistunut tykinlaukaus maksoi minulle mortarin ja sitoi pistolierit suojelemaan helblasteria tappaen Great Eaglen. Vaikka molemmat kotkat olivat poissa pelistä vuorolla 2, ne olivat maksaneet pisteensä hyvin takaisin härnäten minua juuri niin kuin niillä kuuluukin.  Tein Greatswordeilla jokseenkin epätoivoisen hyökkäyksen Treemanin kylkeen paljastaen oman kylkeni, en uskonot sen pelastavan combatia, mutta GS:t olivat ottaneet jo niin paljon lämää nuolista, että oli pakko toimia ja auttaa ritareita. Hilparimiehet liikkuivat vähän eteenpäin, en halunnut että niihin saadaan hyökkäystä perille.

3. vuoro: Wood Elves

Jussi: Treeman Ancient selvisi kuin ihmeen kaupalla piirityksessä. Panssari suojasi hyvin läpi päässeiltä heikommilta iskuilta ja Ld10 stubborn auttoi ratkaisevasti staattista combat resoluutiota vastaa. Ja keksinpähän haastaa great swordien mukana keikkuneen kapteenin, joka pelkurimaisesti suojautui tovereidensa selän taakse. Toinen puumies pääsi vihdoin taisteluun mukaan rynnäköimällä great swordien kylkeen. Toinen glade guard yksikkö syöksyi myös auttamaan puumiehiä taistelussa. Puiden ja haltioiden yhteistyöllä viimeinenkin great sword taistelija lyötiin maahan. Vierestä seuranneet ritarit, kapteeni sekä noidanmetsästäjä juoksivat paniikissa karkuun, mutta tällä kertaa puut olivat nopeampia. Sisters of thorn yksikkö yritti vasemmalla laidalla jatkaa hyviä otteita, mutta rynnäkkö epäonnistui pistolierojen paetessa. Onnistuivat kuitenkin taikumaan hilparimiehille kirouksen, jonka toivoin pitävän massiivisen yksikön paikallaan. Dryadit olivat saaneet pahoja osumia hellblasterista, joten päätin vetäytyä hieman taaksepäin tarkkailemaan tilannetta. En ollut valmis käymään hilparimiesten kimppuun ennen kun oikealla laidalla tilanteeseen saatiin parempi selvyys.

3. vuoro: Empire

Juho: Kolmannella vuorolla tilanne oli jo aika huono, ritarit ja greatswordit olivat kuolleet, tykistökin lähes tulkoon tuhottu. Helblaster olisi ainoa jolla voisin vahingoittaa edes jotenkin treemaneja, mutta sekään ei kaikkialle kerkeä. Dryadit olivat lähes kokoajan tärkein kohde helblasterille, ja niitä kaatuikin tasaiseen tahtiin. Rupesin hannaroimaan hilpareiden kanssa jälleen, tällä kertaa kirouksen takia joka olisi kompastuttanut jokaisen miehen liikkuessa, en halunnut heittää 40 noppaa joista jokainen ykkönen olisi tappanut. Erinomainen taika vihollisen isoille blokeille. Keihäsmiehet hyökkäsivät puumiehen kylkeen, en oikein ole varma yritinkö muuta kuin pidätellä sen matkaa helblasterin/hilpareiden suuntaan, taistelu tuntui epätoivoiselta niin kestävää hirviötä vastaan.

4. vuoro: Wood Elves

Jussi: Puumies näytti pärjäävän varsin hyvin keihäsmiehiä vastaan, mutta keihäsmiehet olivat vielä toistaiseksi voitolla massaylivoiman turvin. Puumiehen huomiota tarvittiin jo toisaalla, joten lähitaistelussa karaistunut haltiaryhmä rynnäköi taas apuun. Voitokkaana haltiat juoksivat pakenevien keihäsmiesten yli. Vasemmalla laidalla dryadit ja toimeton puumies päättivät rynnäköidä hilpariosastoa vastaan, vaikka sotapappi oli rukouksissaan onnistunut. Lähitaisteluun oli kuitenkin odotettavissa lisäapuja tulevilla vuoroilla. Branchwraith haastoi sotapapin kaksintaisteluun, mutta hurmioitunut pappi pääsi heti niskanpäälle. Sisters of thorn yksikkö päätti jättää pistolierot huomiotta ja käänsivät katseensa hellblasteriin. Tämä osoittautui onnistuneeksi ratkaisuksi, sillä scouttien nuoliin kaatuneiden kiväärimiesten kohtalo mursi pistolierojen itsekurin ja nämä lähtivät taistelutantereelta, kun vielä omin jaloin kykenivät. 

4. vuoro: Empire

Juho: Neljännellä vuorolla Jussi hyökkäsi vihdoin hilpariblokkiini, tämä olisi saannut käydä paljon aikaisemmin mutta itsepähän hannaroin niiden kanssa. Tuli todettua että warrior priestin rukoukset on todella hyviä tämän kaltaiselle isolle blokille, varsinkin wood elfejä vastaan. Tulihyökkäykset/5+ ward save lähitaisteluun/re-roll to wound, jokainen noista kelpaa varsin hyvin. Tässä vaiheessa peliä tuo olikin jo käytännössä viimeinen yksikköni, joten oli aikakin suorittaa. 

5. vuoro: Wood Elves

Jussi: Edellisestä taistelusta toimettomaksi jäänyt puumies rynnäköi hilpareiden sivustaan. Juho oli edellisellä vuorolla onnistunut kaikissa taioissaan, joten hilparimiehien kestävyys oli noussut seiskaan. Lisäksi pappi oli onnistunut rukouksissaan ja hilparimiehillä oli vielä +5 ward, sekä tuliset hyökkäykset. Tästä syystä arvelin Sisters of thornin myrkkyiskujen tulevan tarpeeseen ja rynnäköin vielä hilparimiesten kylkeen. Valitettavasti tämäkään ei tuntunut auttavan vaan hilparimiehen hakkasivat dryadit palasiksi. Kaiken lisäksi Branchwraith epäonnistui kaksintaistelussaan pappia vastaan. Lopputuloksena katastrofaalisesti hävitty taistelu, josta siskokset pötkivät pakoon. Hellblaster piti saada tuhotuksi, joten haltiajoukon oli taas lähdettävä rynnäkköön. Waystalker heräsi myös viimeisellä vuorolla toimintaan ja onnistui ensimmäistä kertaa kaataen molemmat jäljellä olleista kiväärimiehistä muiden haltioiden katsellessa vierestä.

5. vuoro: Empire

Juho: Vitosvuorossa halberdit saivat oikein kunnon vastarintaa, mutta yksikkö jatkoi yllättävän överihyvin suorittamistaan, en todellakaan ajatellut niiden olevan näin kovia, buffit pelastivat jälleen. Warrior priest voitti myös challengen, mikä oli sinänsä yllättävää, eihän mulle koskaan käy näin! Tässä vaiheessa oli kuitenkin jo ilmiselvää että Jussi oli voittamassa peliä mennen tullen... onneksi me luultiin että oli kutosvuoro, olis varmaan kuollut viimeinenkin oma yksikkö. Mutta virheitä sattuu. Loppujen lopuksi tilanne ei varmaankaan olisi paljon muuttunut, halberdiereita oli vielä yllin kyllin jäljellä.


Loppukommentit:

Jussi: Huonolta vaikuttaneen aloitusvuoron jälkeen peli kääntyi yllättävän nopeasti haltioiden eduksi. Vasemmalla laidalla Juhon kohteiden priorisointi hieman epäonnistui, jonka seurauksena onnistuin saamaan aikaan täyden kaaoksen. Oikealla laidalla ritareiden härnäys onnistui näin jälkikäteen ajateltuna lähes täydellisesti, vaikka menetinkin kotkan. Sillä olisi ollut suunnitelmia hellblasterin varalle. Myös toisen treemanin epäonnistuminen rynnäkössä ritareita vastaan osoittautui todelliseksi onnenpotkuksi, sillä Ancient piti pintansa yksin, ja näin sain kohdistettua kaiken voiman greatswordeihin. Alkuperäinen suunnitelma kahden puun rynnäköstä olisi luultavimmin johtanut pitkittyneeseen taisteluun. Ensimmäisen rähinän jälkeen onnistuin saamaan jokaiseen suurempaan taisteluu tukevan elementin, joita ilman taistelut olisivat pitkittyneet vastustajan massaylivoiman edessä.

Oikeastaan ainoa suurempi moka liittyi Juhon taikavuoroon. Epäonnistuin kaksi kertaa peräkkäin dispellaamaan taian joka nosti hilparimiesten kestävyyden seiskaan. Molemmilla kerroilla olisi ollut ylimääräisiä noppia ja Treeman ancient sai metsässä vielä ylimääräisen bonuksen Juhon maagiin nähden.

Puumiehet osoittivat olevansa lähes yhtä vakaita kuin peruskallio. Stubborn kumosi staattisen combat resoluution ongelmat, ja panssari hoiti läpi tulleet satunnaiset iskut. Peitsirynnäkkö olisi tykkien jälkeen ollut oikeastaan ainoa todellinen uhka puumiehille, voimakkaammat iskut olisivat sekä haavoittaneet helpommin, että läpäisseet panssarin.

Jousiampujat suorittivat erittäin vaihtelevalla menestyksellä. Erittäin positiiviseksi yllätykseksi osoittautui ampumisessa totaalisesti epäonnistunut Glade guard 2 ryhmä, joka pelin lopuksi löytyi vastustajan kenttäpuoliskolta lähitaistelussa. Enpä ainakaan muista lukeneene vastaavaa, että rank'n'file jousiryhmä olisi vaellellut vastustajan kenttäpuoliskolle, saati kulkenut kolmen lähitaistelun lävitse vielä toimintakuntoisena. 

Juho: Mikä meni pieleen, no luotin ainakin liikaa Handgunnereiden ja pistolierien kykyihin suojella tykistöä, mun olisi myös pitänyt miettiä enemmän vastustajan näkökulmasta mahdollisia tilanteita, en nimittäin tajunnut että kotkalla oli suora linja mortariin. Mun pitää myös jatkossa pohtia enemmän vihollisen taikomisia, esim. yritin dispellata taikaa joka toi kohteelle lisää kestävyyttä, vaikka lisäkesto ei olisi muuttanut mahdollisuuksiani vahingoittaa vihua. Tämä dispellaus mahdollisti Jussin tekemään toisen taian toisaalla, joka olisi ollut tärkeämpi estää. Toinen seikka mikä pitää pitää mielessä on taikojen lore attribuutit, pitäis osata ajatella ne osana kutakin taikaa, koska ne voivat olla merkittäviä. Esimerkiksi Lore of Lifessä taian onnistuessa voit 12" säteellä parantaa yksittäisen ukon aikaisemmin menetetyn woundin. Ei ollut kivaa kun treeman sai parannettua vaivalla hakattuja mustelmia. 

Mikä sitten onnistui? Päällimmäisenä tulee mieleen warrior priest, ja buffien käyttäminen. Siinä meni homma aika nappiin sillä ne pelastivat kenraalin ja suurimman yksikköni. Tämä osio jääkin aika lyhyeksi, mutta yleisesti ottaen muutama juttu tulee mieleen. Stubborn on tosi kova juttu. Puumiehet ovat erinomaisia tarpittejä sen lisäksi että iskuvoimaakin löytyy. LD 9/10 ei lähde helposti karkuun, ja tässä pelissä puumiehet eivät olleet niitä jotka olisivat lähteneetkään, tavallisilla ihmisillä ei ollut paljon saumaa vahingoittaa niin kestävää monsteria. Toinen harvoin nähtävä asia on sankaritason hirviö. Jussi ovelasti haastoi mun BSB:n kaksintaisteluun, jota mä en varmasti halunnut hyväksyä, täten menetin BSB:n tuoman mahdollisuuden re-rollata ld-testi sekä myös kapteenin omat hyökkäykset. Ehkä mun olisi kuitenkin pitänyt uhrata kapteeni, eihän siitä mitään hyötyä muutenkaan olisi ollut, ja iskut olisivat kohdistuneet vain siihen, eikä yksikköön. Mulle tuli muutenkin yllätyksenä Jussin armeijan pieni koko, tai yksiköiden vähyys. Mutta toi monsterimeininki toimi juuri hyvin mun jalkaväkipainotteista armeijaa vastaan, mulla oli hyvin vähän yksiköitä (tykin menettämisen jälkeen) jotka olisivat voineet vahingoittaa kestäviä hirviöitä. Ens kerralla mä en mee kotkan kusetuksiin ja lähetä ritariyksikköä sen kimppuun, olisi pitänyt rauhassa kiertää selustaan ja harventaa Jussin jouskarimiehiä, jotka muuten suorittivat nekin suhteellisen hyvin. Joo ja tulihan sitä todettua pelin aikana kuinka epälooginen sääntö Large Target on. Mietittiin että jatkossa käytetään house rulea sen kohdalla. Large target ei siis voi ottaa suojaa maastokappaleista tai yksiköistä, mitään muuta säännöissä ei lue. Tuolla logiikalla ison monsterin pitäisi kuitenkin nähdä yksiköiden ja maastokappaleiden yli jos kerta sekin nähdään. 
Oli oikein mukava pelata wood elfejä vastaan, harvoin pääsee metsätonttuja kurittamaan, vai miten siinä oikein kävi... No mutta, opinpahan ainakin paljon tästä pelistä.



2 kommenttia:

  1. Kaikenkaikkiaan oikeen kiva rapsa pojilla. Tais kotkat kyllä olla pelin arvokkaimmat yksiköt tälläkertaa. Ritarijallitus oli aika kova peliliike, jonka seurauksena Empiren kaksi kovinta blokkia lähti kävelemään. Toki olis voinu käydä vähän toisin jos Empire oliskin saanu ekan vuoron, mut nä on aina näitä jossitteluja.

    VastaaPoista
  2. Joo, näin jälkikäteen analysoituna tossa ratkasevassa taistelussa oli kolme ratkasevaa kohtaa, joista kaksi yllättäen tuli mun nopanheiton epäonnistumisesta. Eli kotkan ei ollu tarkotus kuolla, vaan hidastaa ritareita failatulla chargella. Molempien puumiesten oli tarkotus hyökätä samaan aikaan, mutta jälkikäteen ajateltuna ei ne ritareihin olisi silti mitään saanu aikaseksi. Parempi siis oli näin. Kolmas oli se että juho rynni greatswordeilla taisteluun jossa eivät juurikaan voineet saada aikaiseksi, mutta puumies pystyi vaikuttamaan enemmän. Siihen päälle no-brainer ratkaisu multa rynniä toinen puumies taisteluun ja ilskeä kaikki 9x S5 iskua + 2d6 S5 stomppia greatswordeihin. Ritarit olisi luultavasti yksin pärjänny tossa taistelussa huomattavasti paremmin, koska stompit olis jääny pois ja 1+ pelti suojaa liian hyvin S5 iskut pois.

    VastaaPoista