tiistai 20. kesäkuuta 2017

Dark Souls the Board Game -esittely



Heipä hei!
Yksinpeli käynnissä

Vihdoinkin noin puolentoista vuoden odottelun jälkeen sain käsiini lempivideopelisarjastani tehdyn lautapelin, eli tietysti Dark Souls the Board Game. Peli on siis Kickstarterin kautta eloon herätetty massarahoitusprojekti jo ehkä tutuksi tulleelta Steam Forged Gamesilta (Guild Ball). Viime viikolla käsiin saamani paketti sisältää Core Gamen, eli peruspelin ilman lisäosia tai muita lisähärpäkkeitä joita odotetaan saapuvaksi myöhemmin tänä vuonna. Peruspelissä pääsee pelaamaan Dark Souls 1 ja Dark Souls 3 -peleissä tutuiksi tulleissa paikoissa; Undead Burg, Sen’s Fortress, Anor Londo, High Wall of Lothric ja Undead Settlement. Näiden lisäksi voit vapaasti tehdä omia kenttiä mukana tulevilla palasilla.

Peli on siis 1-4 pelaajan yhteistyö/yksinpeli (Peliaika 90-120min) jossa tarkoituksena on selvitä Mini tai Main Bossiin asti ja tappaa se jonka jälkeen pääset jatkamaan seuraavaan alueeseen. Pelissä käytetään erittäin taidokkaasti tehtyjä 35 millisiä pienoismalleja pelinappuloina joita peruspelissä tulee mukana noin 26 kappaletta, sisältäen näyttävät ja isot pääpahikset. Erilaiset efektit ja jotkin itemit merkitään mukana tulleilla pahvinappuloilla. Mukana tulee myös neljää eri väristä noppaa, jotka eivät ole normaaleja D6 -noppia vaan musta, sininen ja oranssi hyökkäys/puolustus -noppa sekä vihreä väistönoppa (dodge). Koska peli pohjautuu roolipeliin jonka yksi viehätys on sadoissa, ellei tuhansissa, erilaisissa tavaroissa/aseissa/taioissa niin mukana tulee tietysti iso pino kortteja, joista suurin osa on aarrekortteja joita saa tietyissä tilanteissa nostaa pakasta sattumanvaraisesti. Mukana tulee myös viholliselle datakortit ja mini/main bosseille käyttäytymiskortit joihin palaan myöhemmin.
Pelistä löytyviä itemeitä
Hyökkäys/puolustus ja väistönoppia

Peli alkaa noudattamalla kampanjassa annettuja ohjeita, tai jos pelaat yksittäisen luolaston itseksesi tai kavereiden kanssa niin toimitaan seuraavanlaisesti. Pelaajat valitsevat oman pelaajahahmonsa (Knight, Warrior, Assassin, Herald). Päätätte minkä mini tai main bossin luokse haluatte päästä taistelemaan, etsitte kyseisen pahiksen datakortin pakasta, katsotte kortista miten monta ja minkä tasoisia huoneita tai “encountereita” tulee ennen bossiin pääsyä. Sitten voittekin laittaa tarvittavan määrän pelilaattoja pöydälle ja peli voi alkaa! Kaikki pelit alkavat Bonfireltä eli eräänlaisesta turvapaikasta jossa ei tarvitse pelätä vihollisia vaan päinvastoin bonfirellä on kaksi ystävääsi: Andre of Astora seppämies sekä Firekeeper jonka elämäntarkoitus on palvella pelaajaa ja suojella tulta. Bonfirellä voit myös kehittää (leveloida) hahmosi statseja, ostaa aarteita, tai parantaa varusteitasi – toisaalta joka kerta kun käyt bonfirella myös viholliset heräävät tuoreina valmiina uuteen taisteluun.

Level 1 encounter
Kun ensimmäisen kerran astut Bonfireltä encounter -laatalle, niin otamme kortin Encounter korttipakasta. Pakkoja on kolmenlaisia, level 1 encounter, level 2 encounter ja level 3 encounter. Nämä ovat siis niitä kortteja jotka lukevat Mini/Main Boss kortissa. Level 1 on helpoin ja Level 3 on vaikein. Tällainen kortti nostetaan joka kerta kun astumme uuteen huoneeseen pelissä ja siinä kortissa näkyy mitä vihollisia laitamme hyökkäämään pelaajaa vastaan sekä mihin kohtaan viholliset asetetaan. Kun viholliset on asetettu pelaaja tai pelaajat päättävät mihin paikkaan kukin pelaaja haluaa sijoittua kolmesta eri vaihtoehdosta ja kuka pelaajista johti porukan huoneeseen. Tämän jälkeen vihollinen aktivoituu sen mukaan miten Data -kortissa lukee. Vihollinen hyökkää siis joka kerta ensimmäisenä, ja pääasiallinen kohde heille on se joka johti porukan huoneeseen, eli tällä epäonnisella yksilöllä on Aggro -token. Kun viholliset ovat tehneet kaiken mitä heidän datakorteissaan lukee on seuraavaksi yhden pelaajien vuoro, pelaaja aktivoituu ja voi liikkua, juoda parannusjuoman, hyökätä viholliseen tai ehkä kenties paeta vihollista? Jonka jälkeen on taas vihollisen vuoro, eli:

1.       Ritari aktivoituu
2.       Kaikki viholliset aktivoituvat
3.       Salamurhaaja aktivoituu
4.       Kaikki viholliset aktivoituvat
5.       Jne.

Jokainen encounter siis jatkuu tällä kaavalla kunnes viholliset ovat tapettu huoneesta tai yksikin sankareista kuolee. Jokaisesta encounterista saat sen läpäistyäsi sieluja joilla voit ostaa uusia itemeitä tai leveloida. Jos taas kuolet encounterissa niin menetät kaikki sielut jotka sinulla siihen mennessä oli, ja ne jätetään siihen paikkaan mihin kuolit. Sielut voi käydä hakemassa samasta paikasta kunhan pysyt elävänä siihen asti, muuten sielut menettää kokonaan. Lisäksi kuollessa menetät yhden Sparkin eli kipinän, joka merkitsee sitä kuinka monta kertaa voit kuolla ennen kuin peli on hävitty kokonaan, kipinöiden määrä on 1-5 pelaajamäärästä riippuen.

Tällä tavoin siis käydään kenttää läpi huone huoneelta kunnes päästään sumuverhon taakse jossa odottaa joko mini boss tai main boss (Vaihtoehtoina Winged Knight, Boreal Outrider Knight, Titanite Demon, Gargoyle, Ornstein ja Smough tai Dancer of the Boreal Valley). Yleensä ennen pomotaisteluita pelaajat ovat käyneet varmasti kaikki huoneet ja valmistautuneet taisteluun ostamalla itemeitä ja hiomalla taktiikoitaan, jotta varmasti selviävät bossista. Ei ole nimittäin kivaa kuolla bossissa ja joutua takaisin bonfirelle ja käymään läpi kaikki huoneet uudestaan ennen pomon uudelleenkohtaamista.

4 sankaria vastaan Gargoyle
Pomotaistelu alkaa samalla kaavalla kuin normaali encounter, laatassa näkyy kohta mihin bossi laitetaan ja pelaajat taas päättävät mihin paikkoihin he sijoittuvat ja tarkistaen kenellä on aggro -token tällä kertaa. Sitten vihollinen hyökkää. Pomotaistelut kuitenkin kulkevat eri tavalla kuin normaalit encounterit. Etsimme siis pomon datakortin käsiimme, katsomme kortista kuinka monta käyttäytymiskorttia (Behaviour Card) taistelussa käytetään. Käyttäytymiskorteissa näkyy pomon hyökkäys ja liike kullakin vuorolla. Pomoilla siis on monta erilaista kaavaa miten he liikkuvat ja lyövät. Käyttäytymiskortteja otetaan esimerkiksi 4, joita ei saa katsoa etukäteen. Sitten nostat ensimmäisen kortin neljästä ja katsot mitä pomo tekee, puolustaudut ja jatkat seuraavan pelaajan vuoroon. Tätä pakkaa ei sekoiteta vaan kun kortit on käyty loppuun niin pakka käännetään ja sinun pitää muistaa missä järjestyksessä hyökkäykset menivät jotta voit ennakoida ja liikuttaa hahmoasi järkevään paikkaan. Pomotaistelut muistuttavat mielestäni paljon videopelissä olevia taisteluita.

Ornstein ja Smough ja heidän Behaviour -kortit.
Kun lopulta voitat pomon niin olet voittanut pelin ja voit joko jättää pelaamisen siihen tai jatkaa seuraavaan kohteeseen samoilla hahmoilla kehityksineen.

En tämän enempää paneudu sääntöihin koska ne on huomattavasti helpompi oppia itse pelatessa, mutta tämän olikin tarkoitus olla eräänlainen esittely pelistä joka toivottavasti herättää kiinnostusta faneissa tai kokonaan Dark Souls maailmasta tietämättömille. Mielestäni tämä on todella hauska peli pelaajille jotka pitävät pienestä haasteesta. En sen kummemmin myöskään arvostele tätä peliä ennen kuin olen päässyt pelaamaan kunnolla, tätä kirjoittaessani olen pelannut kaksi peliä kavereiden kanssa ja yhden pelin yksin, sanoisin että peli on parhaimmillaan kolminpelinä. Nyt mä meen heittää noppaa ja valmistaudun kuolemaan!


Kolmen perusvihollisen datakortit


Knight on käyttänyt 3 staminaa ja ottanut 2 haavaa, kun nappulat kohtaavat, pelaaja kuolee.

Haarniska antaa sinisen puolustusnopan ja kilpi mustan puolustusnopan. Noppien silmäluvun tulee olla sama tai enemmän kuin vihollisen datakortissa näkyvä hyökkäysten määrä.

4 staminaa käyttämällä voi hyökätä sinisellä että mustalla hyökkäysnopalla, joiden silmäluvun tulee olla ainakin yhden suurempi kuin vihollisen datakortissa näkyvän puolustuksen määrä, jotta vihollinen haavoittuu.



3 kommenttia:

  1. Ja sit eikun maalaamaan hahmot pirteillä väreillä

    VastaaPoista
  2. Joo kyllä kiinnostaa josain vaiheessa kokeilla miten soulssi toimii lautapelimuodossa.

    VastaaPoista